Agencje marketingu internetowego: podsumowanie 2016 roku, prognozy na 2017
O kończącym się roku w polskiej branży marketingu internetowego i prognozach na 2016 rok opowiadają dla Wirtualnemedia.pl przedstawiciele czołowych agencji interaktywnych, m.in. Robert Sosnowski, Andrzej Szewczyk, Gustaw Rozmarynowski, Rafał Ciszewski, Beata Mordarska i Witold Kempa.
Beata Mordarska, prezes Veneo
Wydarzenie roku
Polska: Sprzedaż Allegro za 3,25 mld dolarów – rekordowa transakcja w historii polskiego rynku internetowego.
Świat: Kilka przegranych spraw sądowych wydawców internetowych przeciwko adblockowi.
Sukces roku
Nie znajduję niczego co zasługiwałoby na szczególne wyróżnienie w tej kategorii w roku 2016.
Porażka, rozczarowanie roku
Polska: Spektakularny upadek Adwebu po kuriozalnej aferze hostingowej 2be.pl, w wyniku której kilka tysięcy klientów utraciło swoje dane, a nawet całe biznesy. „Adwebgate” na trwałe wpisze się do języka polskiego biznesu internetowego. Ponadto powrót PBI do standardu Megapanel tworzonego z Gemiusem, po nieudanej próbie zmiany dostawcy badania.
Świat: Wyciek danych użytkowników Yahoo. Yahoo oficjalnie przyznało, że serwery firmy padły ofiarą ataku na ogromną skalę. Hakerzy wykradli informacje z kont 500 mln użytkowników! Ocenia się, że mógł to być największy wyciek danych w historii Internetu.
Człowiek roku
Polska: Olgierd Cygan – za wprowadzenie stworzonej przez siebie agencji Digital One w globalne struktury Deloitte i objęcie stanowisko Wiceprezesa i Partnera Zarządzającego Deloitte Digital Central Europe.
Świat:
Siri oraz asystent Google.
Kampania, projekt roku
Polska: Na wyróżnienie niewątpliwie zasługują „Legendy Polskie” Allegro, których rozmach i profesjonalizm przekracza wszystko co do tej pory obserwowaliśmy w polskiej sieci. Na uwagę zasługuje również eksperyment społeczny IKEA mający przybliżyć sobie ludzi, którzy mieszkają blisko siebie, często nawet nie wiedząc o swoim istnieniu.
Świat:
Aplikacja mobilna „Pokemon Go” - przełom w wykorzystaniu Augmented Reality. Ważnym projektem jest również wprowadzenie przez Facebooka mechanizmów, usług i formatów reklamowych adresowanych do podmiotów e-commerce. Ponadto wprowadzenie możliwości reklamowych na Snapchacie.
Premiera, nowość roku
Polska: Wejście Netflixa do Polski.
Świat: Google Pixel.
Trend roku
Polska: Od dłuższego już czasu generalne prognozy dla Polski są takie same jak dla świata. Wydaje się, że już na trwałe o kształcie polskiego rynku decydują globalni gracze, a od lokalnych podmiotów internetowych zależy coraz mniej. W zakresie marketingu marek, obserwujemy wzrost zainteresowania współpracy z vlogerami i influencerami. Na sile przybiera również live streaming.
Świat: Dalszy wzrost udziału kanału mobile w konsumpcji Internetu – co odzwierciedlają nowe algorytmy rankujace Google - „index mobile-first” – w myśl których, przy ocenie witryny internetowej w pierwszej kolejności będzie brany pod uwagę content mobilny strony, czy to wersji mobilnej czy RWD. Konsekwentnie również wzrost reklamy mobilnej. Ponadto augmented reality oraz wzrost liczby wyszukiwań głosowych w Google.
Więcej: