blog_small.png

Wzrost biznesu dzięki mediom społecznościowym, czyli o potencjale sprzedażowym SoMe

Social Media
Wzrost biznesu dzięki mediom społecznościowym, czyli o potencjale sprzedażowym SoMe

Główny biznesowy cel działań firmy w social mediach wybrzmiewa jasno – sprzedaż. Pojawia się on w sąsiedztwie pozostałych: budowanie wizerunku marki, usprawnienie obsługi klienta, wzrost ruchu na WWW, działania edukacyjne… Wielu brand managerów, wysyłając zapytania ofertowe do agencji marketingowych, oczekuje rekomendacji odnośnie tego, w którym kanale społecznościowym marka może odnieść swój sukces sprzedażowy.

Po przeczytaniu tego artykułu odpowiedź będzie jasna! Przedstawiamy w nim potencjał sprzedażowy, jaki tkwi w Facebooku, Instagramie, LinkedInie, Pintereście i TikToku oraz wskazujemy funkcjonalności poszczególnych platform, które bezpośrednio przyczyniają się do wzrostu sprzedaży online. Zapraszamy do lektury!

Jak kupują Polacy? Najnowsze liczby i fakty

Pandemia COVID-19 napędziła rynek sprzedaży internetowej – 4 lata temu 54% badanych deklarowało robienie zakupów online, a w 2020 roku ten odsetek urósł do 73%! [1] Głównymi powodami wyboru takiej formy zakupów oprócz troski o własne bezpieczeństwo [2], była wygoda, ale także atrakcyjne ceny produktów, całodobowa dostępność, korzystne formy i koszty dostawy oraz możliwość darmowego zwrotu. [1]

Polscy konsumenci stali się dużo śmielsi w dokonywaniu zakupów internetowych – „ponad 1/3 z nich zaczęła kupować online produkty z kategorii, z których wcześniej nie kupowała przez Internet”, a także bardziej wierni lokalnym wyrobom – „73% Polaków deklaruje, że jest w stanie zapłacić więcej za produkty spożywcze pochodzące od lokalnych dostawców”. [3] 

W 2020 r. z największą częstotliwością konsumenci kupowali zakupy spożywcze, leki, produkty lecznicze, suplementy diety, kosmetyki. Biżuteria, zegarki, bilety na wydarzenia kulturalne, książki czy sprzęt sportowy były kupowane rzadziej. 

[a.1.] Wzrost częstotliwości zakupów online w poszczególnych kategoriach

[a.2.] Spadek częstotliwości zakupów online w poszczególnych kategoriach

Źródło: KPMG, Nowa rzeczywistość: konsument w dobie COVID-19, Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa?, str.: 17. [2]

Firmy, które w ubiegłym roku posiadały już e-commerce dopięty na ostatni guzik, mogły liczyć na przetrwanie i większe zyski, gdyż aż 52% Polaków decydowało się na zakup właśnie za pośrednictwem sklepu online i u 70% badanych wartość wirtualnego koszyka zakupowego (w porównaniu do tego w sklepie stacjonarnym) była taka sama lub nawet większa. [4] Ogólnie polskim sklepom internetowym w 2020 roku przybyło 6% nowych klientów, którzy wcześniej nie robili zakupów w ten sposób. [2]

Odpowiedzmy sobie na pytanie: czy dobrze zoptymalizowany sklep online w dobie postępującej cyfryzacji wystarczy? Nie, to za mało, zwłaszcza gdy social media są do pełnej dyspozycji marek nastawionych na realizację celów sprzedażowych, a co więcej, umożliwiają one prowadzenie efektywnych działań w tym kierunku. Warto skorzystać z takiej szansy!

banner_blog

Media społecznościowe – solidne wsparcie sprzedaży w e-sklepie

Z pewnością słyszałeś, że: 

  • „Social media są elementem lejka sprzedażowego”.
  • „Facebook sprzedaje”.
  • „Swipe up w Instagram Stories zwiększa ruch na stronie”.
  • „Employee advocacy najlepiej konwertuje na LinkedIn w branży B2B”.
  • „Na Pintereście użytkownicy szukają inspiracji”.
  • „Twórcy na TikToku skutecznie budują intencje zakupowe młodych użytkowników”.

Media społecznościowe to potężny kanał sprzedaży, który za pomocą spójnego przekazu wizualnego, odpowiedniej narracji, obietnicy realizacji potrzeb klientów i umiejętnego wykorzystania dostępnych funkcjonalności jest w stanie realnie wpłynąć na budowanie intencji zakupowych oraz doprowadzić do zakupu. Warto wspomnieć, że ostatnie, a zarazem najważniejsze etapy zakupu internetowego, czyli płatność i finalizacja zamówienia to funkcjonalność sklepów internetowych, której media społecznościowe jeszcze w 100% nie zastąpiły, chociaż większość serwisów społecznościowych nad tym intensywnie pracuje. [4]

SoMe wybierane są jako miejsce zakupu głównie z tego względu na to, że konsumenci spotykają się z atrakcyjną ofertą, którą mogli otrzymać na skutek spersonalizowanej reklamy, remarketingu czy też dlatego, że bacznie obserwują aktywność marki. Ponad połowa Polaków (59%), którzy pamiętają swój ostatni zakup, dokonała go online, mobilnie lub za pomocą mediów społecznościowych! W kontekście zakupów wykorzystywane są także do porównywania ofert (22%), szukania inspiracji (22%), informacji i opinii (21%). [4]

Właściwie dobrana strategia komunikacyjna w social mediach nastawiona na sprzedaż i  uzupełniająca pozostałe działania w Internecie to konieczność. Nie będziemy owijać w bawełnę: bez uwzględnienia w niej atrakcyjnego contentu na profilach społecznościowych i dopasowanych do grupy docelowej, dobrze stargetowanych reklam szanse na dotarcie do właściwych konsumentów będą niewielkie. Reklamy internetowe zdecydowanie konwertują i „są zauważane przez co 4-tego konsumenta i 3/4 kupujących mobilnie. Aż 55% kupujących mobilnie i 41% kupujących online zadeklarowało, że zakupili produkty reklamowane w mediach społecznościowych”. [4]

Co w przypadku, gdy marka nie prowadzi sprzedaży przez Internet i posiada wyłącznie sklepy stacjonarne lub działa za pośrednictwem dystrybutorów? Wówczas profile w mediach społecznościowych będą stanowiły dla jej odbiorców łącznik komunikacyjny na linii marka-konsument. Użytkownicy wiedzą przecież, że po drugiej stronie fanpage’a jest kompetentny reprezentant firmy, który ich obsłuży. Jeśli nie zrobi tego należycie i odpowiednio szybko – tak jak w realnym świecie – potencjalny klient zwróci się do konkurencji. 

Tak samo jak dobra strategia, konieczna jest także obserwacja znaczących transformacji na rynku reklamy internetowej od strony technologicznej. W ostatnim czasie pojawiła się przesłanka dotycząca wyłączenia przez Google (w swojej wyszukiwarce) plików cookies innych firm, które, jak wiemy, obecnie są używane m.in. do śledzenia interakcji użytkowników z witryną, konwersji czy personalizacji reklam. [5] Z kolei Apple wdrożył zmianę w systemie iOS 14 – od teraz użytkownik musi wyrazić zgodę na śledzenie i wykorzystanie informacji zawartych na jego profilu do personalizacji reklam przez aplikacje m.in. właśnie Facebooka. [6] 

W najbliższej przyszłości reklamodawcom przyjdzie się zmierzyć z nowymi wyzwaniami i pogodzić prywatność użytkowników ze skutecznym prowadzeniem kampanii reklamowych w wirtualnej przestrzeni. Warto mieć to z tyłu głowy, planując długofalową strategię komunikacji i promocji marki. 

Sklep stacjonarny, e-commerce i social media Twojej marki – te trzy elementy powinny być dopracowane pod każdym względem i zsynchronizowane zgodnie z modelem omnichannel, którego rozwój w tym roku nabierze rozpędu!

Przejdź na kolejną stronę i dowiedz się, jakie funkcjonalności wspierające sprzedaż mają do dyspozycji poszczególne kanały społecznościowe! >>>

Cały artykuł jest dostępny w formie e-booka!
Kliknij poniżej i pobierz go!

Kliknij, aby pobrać darmowy e-book!