Digitalowy Marketing Funcjonalny
Kampanie reklamowe video
Każdego dnia ludzie z całego świata korzystają z najpopularniejszego serwisu video. YouTube coraz częściej umila nam dzień, zastępując tradycyjną telewizję. Również w Polsce z tej platformy korzysta niemal 20 milionów użytkowników. Nic więc dziwnego, że reklamy wideo również rosną w siłę i trafiają do coraz większego grona internautów. Co powinieneś wiedzieć o kampaniach reklamowych na YouTube?
Czym jest wideo marketing?
Zacznijmy od wytłumaczenia, czym tak naprawdę jest marketing video. Platforma YouTube większości osób kojarzy się z teledyskami, wideoblogami, prezentacjami, zwiastunami kinowych nowości czy po prostu krótkimi filmikami. Oprócz celów, do których wykorzystują tę platformę różne firmy i organizacje, YouTube staje się również coraz bardziej popularnym serwisem reklamowym.
System Google Ads umożliwia emisję zarówno reklam display, w postaci bannerów reklamowych, jak i filmów promocyjnych wyświetlanych obok treści niekomercyjnych. Są to zarówno formy wyświetlane przed lub w trakcie trwania wideo, jak i reklamy pojawiające się w witrynach oraz aplikacjach będących w sieci reklamowej Google.
Zalety kampanii video
Jedną z największych zalet kampanii video jest zasięg. Każdego dnia w serwisie YouTube oglądanych jest miliard godzin wideo, pojawia się niemal 100 tysięcy nowych filmów, a wśród polskich internautów ponad 70 procent deklaruje regularne korzystanie z platformy. Są to zarówno osoby prywatne, jak i firmy, instytucje czy organizacje. Dzięki temu twoja reklama ma szansę dotrzeć do naprawdę szerokiego grona odbiorców, bez konieczności rezygnowania z precyzyjnego targetowania kampanii.
Innym plusem kampanii video jest ich stosunkowo niski koszt. Forma filmu znacznie lepiej dociera do użytkownika, dzięki czemu doskonale zapada w pamięć. W dodatku istnieje możliwość zwiększenia zasięgu reklamy bez ponoszenia dodatkowych wydatków – jeśli twoja kampania będzie interesująca dla użytkownika i zostanie udostępniona w mediach społecznościowych lub powstanie na jej temat artykuł na blogu.
Rodzaje reklam na YouTube
Reklamy w serwisie YouTube można podzielić na dwie kategorie. Pierwszą z nich jest reklama graficzna. Ten format może przyjąć postać kampanii banerowej (wyświetlanej nad listą propozycji, po prawej stronie filmu), nakładki in-video (w postaci półprzezroczystego banneru w dolnej części odtwarzacza) oraz kart sponsorowanych wyświetlanych w trakcie trwania filmu, będących reklamą powiązaną z tematem, którego dotyczy wideo.
Druga kategoria, która jest głównym tematem niniejszego tekstu, to reklamy wideo. Najpopularniejszą z nich jest TrueView In-Stream. Wyświetlana jest ona przed lub w trakcie oglądania filmu. Reklamy In-Stream dzielą się na takie, które użytkownik możne pominąć po pięciu sekundach oraz takie, które nie posiadają opcji pominięcia – wówczas maksymalny czas trwania reklamy to 15 sekund.
Kolejny rodzaj kampanii wideo to reklamy Out-Stream, które przybierają formę niepomijalnego wideo, wyświetlanego wyłącznie na urządzeniach mobilnych w witrynach partnerów Google i w aplikacjach. Podobną opcją są maksymalnie sześciosekundowe bumpery reklamowe.
Ostatni rodzaj w kategorii reklam wideo na YouTube to TrueView Discovery – kampania wyświetlająca się na stronie głównej portalu, w wynikach wyszukiwania oraz obok powiązanych filmów i jako nakładka w oglądanych wideo. Jest to reklama w formie graficzne zajawki, w którą użytkownik musi kliknąć, by zostać przeniesionym do właściwego filmu reklamowego na YouTube.
Na co zwracać uwagę tworząc reklamę video?
Zanim zaczniesz tworzyć swój pierwszy film, powinieneś zastanowić się nad rodzajem wideo, które proponuje Google. Są to reklamy Hygiene, Home i Hero content.
Pierwszy z nich to krótkie filmiki przedstawiające porady w jakimś zakresie lub oferujące rozwiązanie jakiegoś problemu. Home content skierowany jest do konkretnej grupy docelowej, powinien być połączony z nią tematycznie i jest raczej niskobudżetowym rozwiązaniem. Zaś ostatnia z propozycji, Hero content, przeznaczona jest wyłącznie dla kanałów z dużą ilością subskrypcji. Ma za zadanie przyciągnąć sporą sieć użytkowników oraz zrobić medialny „szum”.
Zwróć uwagę na to, co chcesz przekazać, do kogo kierujesz swoje kampanie reklamowe, jakie są twoje cele marketingowe oraz jak duże możliwości posiadasz. Gdy już to wszystko przeanalizujesz – możesz zacząć tworzyć swój pierwszy film reklamowy.
Masz pierwszy materiał video – co dalej?
Reklama na YouTube to nie tylko dobry materiał wideo. Aby tworzyć skuteczne kampanie, musisz stale trzymać rękę na pulsie. Na początku bardzo istotną kwestią jest grupa docelowa. Google daje ci ogromne możliwości, jeśli chodzi o targetowanie reklam wideo. Choć opiera się na tych samych danych o użytkownikach co inne reklamy w ofercie Google Ads, forma wideo pozwala na bardziej precyzyjne wykorzystanie tych informacji.
Oprócz standardowych możliwości kierowania, takich jak dane demograficzne czy słowa kluczowe, YouTube umożliwia targetowanie zgodnie z zainteresowaniami czy na kanałach lub witrynach w sieci reklamowej powiązanych tematycznie z twoim filmem. Istnieje opcja wybrania konkretnego miejsca docelowego, na którym użytkownicy zobaczą twoją reklamę oraz, oczywiście, tworzenie akcji remarketingowych, skierowanych do tych, którzy wcześniej weszli w interakcję z twoim kanałem na YouTube.
Gdy już utworzysz film i wybierzesz odpowiednią grupę docelową, nie zapominaj o stałym mierzeniu efektywności kampanii i, jeśli to możliwe, jej optymalizacji. Tylko dokładna analiza oraz szybkie reagowanie na zmiany pomoże ci osiągnąć sukces w prowadzeniu kampanii.
W jaki sposób rozliczne są reklamy na YouTube?
Forma rozliczenia zależna jest od typu kampanii, jaki wybierzesz. Na YouTube popularnym sposobem rozliczeń jest CPV – cost per view, czyli płatność za obejrzenie reklamy. W przeciwieństwie do modelu CPM płaci się za jednorazowe wyświetlenie, nie za tysiąc.
W przypadku reklamy TrueView In-Stream, jeśli jest to reklama możliwa do pominięcia, koszty ponosisz dopiero po obejrzeniu całej reklamy lub minimum 30 sekund. W reklamach niemożliwych do pominięcia koszty naliczane są od pierwszej sekundy. Podobnie jest w przypadku reklamy Discovery – wówczas płacisz dopiero za kliknięcie i wyświetlenie filmu, a nie ponosisz kosztów wyświetlenia zajawki.
Ile czasu zajmuje przygotowanie dobrej reklamy video?
Utworzenie naprawdę skutecznej reklamy wideo nie jest tak proste, jak mogłoby ci się wydawać. Zwykle nie trwa to jeden dzień, a w zależności od branży okres może znacznie się wydłużyć. Sama kampania reklamowa powinna być poprzedzona wnikliwym badaniem rynku, a przede wszystkim zbadaniem kampanii prowadzonych przez konkurencję.
Dobrze jest również skrupulatnie przeanalizować wszystkie punkty związane z wyborem grupy docelowej, opracowaniem celu kampanii czy rodzaju przekazu, jaki ma nieść za sobą reklama wideo. Jeśli nie czujesz się na siłach, by samodzielnie opracować wszystkie niezbędne elementy, a specyfikacja reklam wideo jest dla ciebie kompletnie niezrozumiała — nie wahaj się i zleć to nam!
Nasi specjaliści nie tylko przeprowadzą wnikliwe badanie twoich potrzeb oraz przeanalizują działanie konkurencji, ale również wykonają dla ciebie wysokiej jakości materiał reklamowy, a następnie zajmą się doborem grupy docelowej oraz stałym monitorowaniem i optymalizowaniem kampanii w taki sposób, by zwiększyć jej efektywność i zminimalizować wydatki.
Dlaczego warto zainwestować w video content marketing?
Kampanie reklamowe na YouTube są świetnym rozwiązaniem dla osób, które chcą zwiększyć rozpoznawalność swojej marki i przedstawić swoją ofertę. Dzięki nim masz szansę dotrzeć do zupełnie nowych grup odbiorców i na długo zaistnieć w ich głowach. Dobra reklama wideo może również stać się elementem marketingu wirusowego, który zbuduje twoją markę w gronie potencjalnych klientów oraz wzmocni relację z obecnymi fanami twoich produktów i usług.
Ponadto format wideo sprawia, że użytkownicy znacznie lepiej przyswajają treści i zapamiętują je w natłoku innych informacji, nawet po jednorazowym zetknięciu się z kreacją.