gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Tworzenie grup i wydarzeń na Facebooku

Nikt nie ma wątpliwości, że social media są obecnie jednym z najpotężniejszych narzędzi marketingowych. Dzięki nim możesz dotrzeć do ogromnej ilości osób, promować swoje wydarzenia oraz kreować swój wizerunek jako eksperta w danej dziedzinie. Jak utworzyć grupę na Facebooku, dlaczego warto to zrobić i co można osiągnąć dzięki stworzeniu wydarzenia?

Czym są grupy na Facebooku?

Misja, która przyświecała założycielowi Facebooka, Markowi Zuckerbergowi, na początku tworzenia portalu, była oczywista. Miało to być miejsce, które umożliwia pozostanie w kontakcie i zbliżanie się do osób, które są dla ciebie ważne. W zgodzie z tym założeniem już wiele lat temu powstała nowa funkcjonalność – grupy na FB.

Mogą tworzyć je zarówno prywatni użytkownicy, jak i fanpage’e. Swoją budową przypominają rozbudowane forum i mają za zadanie skupiać użytkowników wokół interesującej ich tematyki i tworzyć mikrospołeczności. Mogą mieć formę publiczną lub zamkniętą, a nawet całkowicie tajną. Użytkownicy w ramach grup mogą publikować posty, prowadzić dyskusje, a także udostępniać zdjęcia, pliki i tworzyć ankiety.

Choć z czasem serwis rósł w siłę i jego pierwotny cel nieco stracił na znaczeniu, wciąż przyświeca on jego założycielom. Z tego powodu na początku 2018 roku został zmieniony algorytm Facebooka, który znacznie uciął zasięgi fanpage’y, zwiększając tym samym ilość postów znajomych, a także posty pochodzące z grup, do których należysz.

Jak utworzyć grupę na FB?

Samo założenie grupy jest bardzo proste. Możesz to zrobić z poziomu prywatnego konta, klikając przycisk „utwórz” w prawym górnym rogu strony i z rozwiniętej listy wybierając opcję „grupa”, a następnie postępując zgodnie ze wskazówkami.

Możesz także założyć grupę z poziomu fanpage’a, wchodząc na swoją stronę firmową na Facebooku i klikając w zakładkę „grupy” po lewej stronie na pasku zakładek (jeśli nie ma tej pozycji na pasku, wejdź w ustawienia, edytuj stronę i dodaj kartę „grupy” do paska). Tam znajduje się przycisk „utwórz grupę” – wystarczy, że w niego klikniesz i będziesz postępować zgodnie ze wskazówkami. Pamiętaj, by nie nadawać grupie identycznej nazwy – doprecyzuj cel grupy i wybierz nazwę, która jasno określi, kto jest jej odbiorcą.

Co przygotować przed utworzeniem grupy?

Zanim w ogóle zdecydujesz się na założenie grupy, powinieneś dokładnie przemyśleć całą strategię. To nie może być jedynie nowy, odrębny kanał komunikacji na Facebooku, a spójny element wizerunku twojej marki w sieci. Przygotuj więc wszystkie elementy graficzne, zdjęcie w tle, a także niezbędny content, który powinien znaleźć się na grupie, zanim rozpocznie ona swoją działalność.

Zastanów się, kto ma być odbiorcą grupy – czy zależy ci wyłącznie na klientach firmy, czy wolisz stworzyć forum dla osób szukających porad związanych z twoją branżą? Czy głównym twórcą postów masz być ty i twój fanpage, czy też na grupie będą pojawiać się przeważnie posty innych użytkowników, a ty jedynie będziesz udzielał odpowiedzi na zadane pytania i moderował dyskusję? Czy grupa ma być prowadzona w sposób swobodny, czy restrykcyjny? Czy będzie otwarta dla wszystkich, czy dla zamkniętego grona specjalistów w danej tematyce?

Ważne jest także dopasowanie sposobu komunikacji do targetu oraz ustawień prywatności grupy i zasad moderacji. Czy grupa będzie otwarta, czy zamknięta? Czy na wejściu użytkownicy będą musieli odpowiedzieć na konkretne pytania, czy może każdy chętny będzie przyjmowany bez wyjątków? Czy będziesz miał odpowiednie wsparcie w postaci moderatorów i potrzebne zasoby, by móc prowadzić grupę w sposób, w jaki sobie założyłeś na samym początku?

Odpowiedz sobie szczerze na wszystkie postawione pytania i opracuj właściwą strategię. Postaraj się przewidzieć, co będzie, gdy grupa odniesie sukces i stanie się podkładką dla twojego biznesu. W takiej sytuacji musisz być gotowy stale sprawować nad nią nadzór i nie dopuszczać do sytuacji, w której grupa zostanie pozostawiona sama sobie, bez opieki merytorycznej i moderatorskiej.

Jakie są zasięgi grup na Facebooku?

Jak już zostało wspomniane – posty na grupach dużo częściej wyświetlają się na tablicach użytkowników niż zwykłe posty profili firmowych. Zasięgi grup pozwalają na zwiększenie ogólnych zasięgów organicznych na Facebooku, ponieważ w przeciwieństwie do stron nie wymagają płatnej promocji. To sprawiło, że coraz więcej firm decyduje się na założenie własnej grupy.

Czy to oznacza, że zasięgi grup na Facebooku zawsze będą tak wysokie? Niekoniecznie. Ciężko przewidzieć, jakie będą następne zmiany w algorytmie na portalu Zuckerberga. To, że obecnie grupy otrzymują ogromne wsparcie, nie oznacza, że za jakiś czas nie zacznie ono maleć. Warto więc kuć żelazo, póki gorące i skorzystać z bezpłatnej możliwości, jaką daje ci sam Facebook.

Kiedy Twoja firma potrzebuje grupy na Facebooku?

Odpowiedź na to pytanie zależna jest od celu jej stworzenia i profilu twojej działalności. To przydatne narzędzie do zwiększenia zasięgu organicznego, dzięki któremu możesz nawiązać lepszą relację ze swoimi klientami i wejść w dialog z grupą odbiorców. Dzięki temu zarówno potencjalni klienci, jak i zagorzali zwolennicy twojej marki będą mogli zacieśnić więź z twoją firmą, a ty nie tylko zyskasz ich zaufanie, ale przede wszystkim dasz im pewność, że mogą na ciebie liczyć i zawsze będą mogli mieć wsparcie z twojej strony.

Jednocześnie jest to doskonałe źródło inspiracji dla twojej marki. Widząc, jakie treści interesują twoich użytkowników, a także jakie są ich uwagi oraz potrzeby, możesz wykorzystać tę wiedzę do tworzenia treści blogowych czy nawet wprowadzania innowacyjnych rozwiązań do swoich produktów lub usług.

Grupa na Facebooku to także miejsce, w którym możesz z powodzeniem budować swoją pozycję eksperta, dzieląc się z użytkownikami wiedzą w zakresie, w którym działasz. To nie jest kanał typowo sprzedażowy, a raczej miejsce, w którym stajesz się doradcą i specjalistą w swojej branży. Jeśli więc jesteś pewien, że twoja wiedza może pomóc innym użytkownikom, a jednocześnie ty sam możesz odnieść korzyść w postaci poprawy wizerunku swojej firmy, grupa na Facebooku będzie doskonałym pomysłem.

Zalety utworzenia wydarzenia na Facebooku dla firm

Wydarzenia na Facebooku służą nie tylko do promowania eventów organizowanych przez twoją firmę, ale także są świetną formą promocji twojego fanpage. Algorytm, który uciął zasięgi organiczne stronom, na razie nie dotknął jeszcze wydarzeń, dzięki czemu masz niemal stuprocentową pewność, że twoje posty na wydarzeniu dotrą do każdego, kto zadeklarował udział.

To sprawia, że tworzenie wydarzeń na Facebooku jest niezwykle skuteczne, a ich promowanie może znacznie zwiększyć nie tylko ilość osób, które wezmą w nich udział, ale także stałych obserwatorów marki. W dodatku wszystkie działania z tym związane można zrobić bardzo niskim kosztem, rozsądnie dysponując budżetem reklamowym. Jednak aby zrobić to dobrze, musisz pamiętać o przygotowaniu odpowiedniego planu.

O czym trzeba pamiętać przed utworzeniem wydarzenia na Facebooku?

Na samym początku zastanów się, do jakiej grupy odbiorców chcesz dotrzeć i co zamierzasz promować z wykorzystaniem wydarzenia. Jak często będą pojawiały się posty i czego będą one dotyczyć? Kto będzie odpowiedzialny za dodawanie postów i moderację tego, co dzieje się na wydarzeniu? Jak będzie wyglądała promocja i jaki masz budżet na reklamę? Gdy odpowiesz sobie na te pytania, możesz rozpocząć działania.

Pierwsze, co powinieneś zrobić przed wydarzeniem, to wymyślić jego nazwę. Brzmi prosto? Wcale tak nie jest! Nazwa wydarzenia powinna być jednocześnie chwytliwa, jak i oczywista. Po jednym spojrzeniu użytkownik powinien wiedzieć, czego dotyczy event, a także kiedy i gdzie się odbędzie. Jeśli wydarzenie jest częścią cyklu, powinno to być zaznaczone w nazwie, a nawet ponumerowane.

Drugą bardzo istotną kwestią jest grafika, która będzie promować to wydarzenie. Powinna być jak najlepszej jakości, we właściwym rozmiarze (1200 × 450) lub w wersji responsywnej. Cover photo powinno jednoznacznie określać, czego dotyczy wydarzenie oraz zawierać kluczowe informacje: nazwę, miejsce oraz datę.

Następnym krokiem przed utworzeniem wydarzenia jest uzupełnienie opisu oraz zaznaczenie właściwych osób. By lepiej promować event, należy dodać nie tylko podstawowe informacje, ale także link do biletów, ilość miejsc, kiedy zaczynają lub kończą się zapisy, kto jest współorganizatorem, ale również słowa kluczowe czy elementy takie jak „przyjazne dzieciom”.

Opis powinien być czytelny i podzielony na sekcje – im więcej akapitów, tym łatwiej będzie użytkownikom znaleźć stosowne informacje. Tu powinny być zawarte wszystkie elementy logistyczne i zagadnienia techniczne. Warto również stworzyć hasztag, by lepiej monitorować efektywność wydarzenia.

Podsumowanie: czy warto?

Zarówno grupa, jak i wydarzenie na Facebooku są doskonałymi narzędziami do zbudowania społeczności. Dzięki nim bardzo niskim kosztem można zebrać większą ilość członków oraz promować markę dla szerszej społeczności. Obie formy, dzięki zwiększonym zasięgom, pozwalają skutecznie budować zaufanie do marki i promować wizerunek eksperta. Choć często wymaga to od ciebie dużego zaangażowania, działania te z pewnością nie pójdą na marne!