gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Obsługa profili na Facebooku

Prowadzenie strony na Facebooku to dziś jeden z ważniejszych elementów obecności marki w Internecie. Media społecznościowe w ogóle – jak żadne inne narzędzia marketingu internetowego – umożliwiają nam budowanie nowoczesnej komunikacji, nastawionej na interakcję z fanami marki i pozyskiwanie potencjalnych klientów. Prowadząc profil na Facebooku, mamy dostęp do ogromu możliwości reklamowych i ciekawych funkcjonalności, które pojawiają się niemal każdego miesiąca. Tylko od wiedzy, umiejętności i kreatywności marketerów zależy, czy twoja firma lub marka w pełni wykorzysta potencjał ulubionej platformy polskich internautów.

W Veneo znamy wszystkie tajniki obsługi profilu na Facebooku i skutecznie docieramy do serc konsumentów, by na koniec trafić do… ich portfeli! W czym tkwi tajemnica sukcesu?

Opowieść o świecie marki w odcinkach

Obsługa profilu na Facebooku – w najbardziej podstawowym ujęciu – polega na działaniach komunikacyjnych marki poprzez treści (w formie tekstu, grafiki, infografiki czy wideo) wynikające z marketingowych założeń strategicznych. Za pomocą tychże treści marka zaprasza użytkowników do swojego świata, by budować swoje pozycjonowanie, czyli wizualizowanie w głowach konsumentów wyobrażenia o niej samej i o firmie. Kiedy możemy mówić o tym, że profil na Facebooku prowadzony jest dobrze? Gdy publikowane treści wywołują konkretne emocje, zaangażowanie, pomagają budować wartościowe relacje pomiędzy marką a konsumentami – oto istota Social Media Marketingu!

Prowadząc profil na Facebooku, wymagana jest regularność, pewien rytm – w ten sposób jesteśmy w stanie podsycić i utrzymać ciekawość użytkowników. By każdy post, czyli de facto komunikat marki, zbliżał konsumenta do jej świata, powinien być mikro opowieścią, która jest w stanie funkcjonować samodzielnie (wyobraźmy sobie, że na taki post natrafi użytkownik Facebooka, który nie zna i nie obserwuje marki, a to nasza szansa na wyciągniecie go do jej świata), a jednocześnie budować pewną spójną całość, czyli ciekawy facebookowy feed. A zatem tworzenie postów to budowanie opowieści o świecie marki w odcinkach. Nie jest to jednak proste zadanie – tworzenie komunikacji na Facebooku i na każdej innej platformie społecznościowej powinno bazować na założeniach strategii marki i strategii komunikacji marketingowej. Co więcej, strategia marketingowa firmy, która decyduje się na obecność w mediach społecznościowych, powinna zostać poszerzona właśnie o strategię obecności w mediach społecznościowych.

W Veneo nie zaczynamy bez planu, dlatego, przejmując obsługę profili marek lub zakładając nowy profil na Facebooku, w pierwszej kolejności rozmawiamy o strategii social media. Jakie są jej najważniejsze elementy?

Nie zaczynamy bez planu, czyli strategia obecności w mediach społecznościowych

Najważniejszym kryterium dotyczącym budowania strategii social media jest to, że nie powinna ona być „oderwana” od innych działań marketingowych, a być integralną częścią strategii marki i strategii komunikacji marketingowej firmy.

Strategia obecności w mediach społecznościowych to inaczej plan działania przedstawiony w dokumencie zawierającym wytyczne do budowania komunikatów, harmonogram publikacji, zdefiniowane cele do osiągnięcia, budżet medialny. Jak krok po kroku opracować taki dokument?

  1. Warto rozpocząć od analizy sytuacji wyjściowej – można to zrobić za pomocą analizy SWOT. Zdefiniowanie mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń w kontekście obecności brandu na portalach społecznościowych da nam podstawy do określenia kolejnych elementów. Warto również przeanalizować działania konkurencji, ale nie po to, by je naśladować, a odróżnić przekaz naszej marki. Trzeba tu zaznaczyć, że obserwacja i analiza działań konkurencji powinny towarzyszyć nam nie tylko przy budowaniu planu, ale również przy egzekucji działań. Konkurencja zwykle stara się gromadzić wokół swojego przekazu podobną grupę docelową – warto zbadać, co angażuje daną społeczność, by stworzyć jeszcze bardziej skuteczny przekaz i za jego pomocą pozyskać klientów konkurencji.
  2. Kolejny krok to wyznaczenie celów – najlepiej mierzalnych, bo w ten sposób najłatwiej nam będzie ocenić skuteczność prowadzonych działań na Facebooku. Pamiętajmy przy tym, by nie zamykać się w obrębie ekosystemu Facebooka i ewentualnie Instagrama – wśród wyznaczonych celów powinny się znaleźć takie elementy jak: ilość fanów, liczba reakcji, zasięg, ale również: ilość przejść na stronę docelową, czas spędzony na stronie, nowe leady, konwersje w sklepie internetowym. Na etapie zakładania fanpage’a trzeba dokładnie przemyśleć jaki cel w rozwoju marki i biznesu ma przynieść strona na Facebooku i od tego uzależnić działania w portalu.
  3. Określanie grup docelowych to kolejny etap budowania strategii obecności w mediach społecznościowych. Pamiętajmy, że – wbrew pozorom – jeśli produkt czy usługa jest dla wszystkich, to w rzeczywistości jest dla nikogo. Grupa docelowa determinuje przekaz, dlatego warto zebrać jak najwięcej informacji o swoich odbiorcach. W kontekście działań na Facebooku te dane przydadzą się nie tylko przy tworzeniu contentu, ale również przy targetowaniu reklam.
  4. Określenie przekazu – po zebraniu danych z punktu trzeciego, określamy tematykę przekazu, sposoby angażowania społeczności i częstotliwość komunikacji na Facebooku. Warto sformułować kilka głównych komunikatów, wokół których będziemy w stanie budować spójny i angażujący przekaz.
  5. Komunikację na Facebooku powinna spinać jedna, łatwa do zapamiętania myśl przewodnia, tzw. big idea, która pomaga w ujednoliceniu działań i jest swego rodzaju drogowskazem dla tworzenia contentu na facebookowy profil. Dlaczego tworzymy ją dopiero na tym etapie? Otóż gdy określimy już cele, grupy docelowe i główne komunikaty, możemy łatwo zagubić główną myśl, która de facto jest ściśle związana z misją firmy czy organizacji, dla której budowana będzie komunikacja na Facebooku.
  6. Kolejny etap to określenie harmonogramu i budżetu. Z rozpisanym planem łatwiej będzie nam mierzyć skuteczność działań, planować kolejne i wypracować najlepsze schematy działań.
  7. Dalej następuje egzekucja. Ten etap, szczególnie przy starcie działań na Facebooku, wymaga od nas szczególnej uwagi. Musimy bowiem obserwować, czy nasze plany przynoszą oczekiwany rezultat, a w razie potrzeby dopracować je lub zmienić.
  8. Na koniec przychodzi ocena wynikająca bezpośrednio z wyznaczonych na samym początku mierzalnych celów. Aby je poprawnie monitorować i ocenić, ważne są narzędzia pomiaru. W Veneo wykorzystujemy takie narzędzia jak: Sotrender, wewnętrzne statystyki serwisów czy też narzędzia do analityki webowej, np. Google Analytics.

W tym miejscu nasuwa się pytanie: czy na Facebooku można działać bez specjalnie opracowanej strategii? Oczywiście, jest to możliwe. Jednak jeśli na fanpage wrzucamy treści przypadkowe lub tylko pośrednio związane z naszą branżą (albo z drugiej strony – posty typowo produktowe, eksponujące za każdym razem ofertę), to nie zbierzemy lojalnej, zaangażowanej, wchodzącej w interakcje z marką grupy fanów (a przecież na tym polegają media społecznościowe). Odpowiednio stworzona strategia social media pozwala budować i umacniać wizerunek marki, bez uszczerbku na atrakcyjności contentu. Trzeba wiedzieć jeszcze jedno: wykorzystanie wszystkich możliwości, jakie daje nam Facebook, jest możliwe tylko wtedy, gdy odpowiednie narzędzia wykorzystamy w odpowiedni sposób. Nasi specjaliści ds. Social Media wiedzą jak to robić, by zadziała się magia!

Obsługa profilu na Facebooku – zadanie dla każdego?

Niski próg wejścia do świata mediów społecznościowych zachęca do tego, by samodzielnie zająć się obsługą poszczególnych profili. Samo założenie fanpage firmowego na Facebooku w jego najbardziej podstawowej formie to ledwie kilka minut pracy, a dodawanie postów jest proste i intuicyjne. Nie wymaga posiadania wiedzy tajemnej, prowadzenia dogłębnej analityki, ani używania dodatkowych narzędzi. Oczywiście sytuacja wygląda inaczej, gdy chcesz, by twoje działania były maksymalnie efektywne i precyzyjnie docierały do grupy docelowej, czyli potencjalnych klientów. Wymaga to zdecydowanie więcej pracy i doświadczenia. Tym bardziej, że profil na Facebooku staje się dla użytkowników kanałem komunikacji i jest to naturalny kierunek ewolucji tej platformy.

Dziś na Facebooka nie wchodzimy już po to, by oglądać zdjęcia znajomych (a przynajmniej nie tylko po to). Serwis stał się naszym „oknem na świat”, dzięki któremu możemy oglądać relacje z wydarzeń, dowiadywać się o tym, co dzieje się na innych kontynentach, a także kontaktować się z markami. Dziś ludzie oczekują, że bezpośredni zwrot do firmy poprzez oznaczenie jej profilu lub napisanie do niej prywatnej wiadomości nie zostanie zignorowane, ale spotka się z odpowiednią reakcją. Konieczne jest jednak wyczucie – zwłaszcza wówczas, gdy ktoś publicznie składa reklamację lub skargę.

Jako zespół specjalistów ds. marketingu internetowego, na bieżąco śledzimy wszelkie zmiany w świecie online. Zarówno dotyczące zachowań i preferencji użytkowników, jak i w obrębie polityki konkretnych platform społecznościowych. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w planowaniu treści i obsłudze kanałów społecznościowych wiemy jakiego rodzaju content angażuje fanów, buduje siłę brandu oraz wzrost biznesu. Doskonale rozumiemy, że działania na Facebooku powinny przekładać się na realny zysk, dlatego w ramach współpracy w obszarze social media jesteśmy w stanie zaproponować profesjonalne prowadzenie profilu na Facebooku, które poprzedza stworzenie dedykowanej strategii social media, założenie fanpage’a wraz z uzupełnieniem i optymalizacją wszelkich niezbędnych treści, prowadzenie profilu zgodnie z opracowaną strategią, pełną moderację strony oraz efektywną kampanię płatną.