Digitalowy Marketing Funcjonalny
Audyty social media
Jeśli efekty działalności marki w social mediach są niezadowalające, a mimo regularnej publikacji postów na Facebooku, Instagramie czy Twitterze ruch na stronie wciąż stoi w miejscu, oznacza to, że coś poszło nie tak. Aby dowiedzieć się, co należy zmienić, potrzebny będzie audyt działań w kanałach social media.
Dlaczego media społecznościowe mogą nie przynosić wyników?
Wielu właścicieli firm nie podchodzi poważnie do tematu mediów społecznościowych i publikuje tam losowe posty, nie realizując przy tym żadnej strategii. Jednocześnie, te same osoby, słysząc o potędze social media w generowaniu ruchu na stronie, dziwią się, że ich działania nie przynoszą wyników.
Powodów kiepskich efektów działań w mediach społecznościowych może być mnóstwo. Źle targetowana kampania, nieodpowiednie posty, przy których portal tnie zasięgi organiczne, nieregularna aktywność czy mało ciekawa komunikacja z użytkownikami to zaledwie kilka z nich.
Najczęstsze błędy w social mediach
Często wystarczy zaledwie jeden nieprzemyślany ruch, by dobrze prosperująca strona w mediach społecznościowych legła w gruzach. Poniżej prezentujemy listę kilku popularnych błędów, których należy się wystrzegać.
- Kupowanie obserwatorów – z tego rozwiązania korzystają przeważnie osoby, którym zależy na szybkim osiągnięciu założonej wielkości wskaźników. Niestety jest to błąd, który może być prawdziwym gwoździem do trumny. W sieci aż roi się od aukcji, na których niskim kosztem można zakupić obserwatorów w mediach społecznościowych. Niestety, fałszywe konta nie przekładają się na realne zaangażowanie, a nagły przyrost fanów raczej rzadko wpłynie pozytywnie na wizerunek firmy, a może znacznie zaszkodzić, jeśli chodzi o wiarygodność i zasięgi. Takie działania przysparzają też sporo kłopotu w momencie, gdy zdecydujemy się na kampanię reklamową, bazująca na wyszukaniu odbiorców komunikatów podobnych do tych, którzy lajkują naszą stronę.
- Nieodpowiednia częstotliwość publikacji treści – ciężko będzie przyciągnąć nowych użytkowników, jeśli posty na profilu pojawiają się raz na miesiąc. Takie treści nie mają szans dotrzeć do odbiorców, bo zwyczajnie jest ich zbyt mało, a sama strona sprawia wrażenie zapomnianej. Nie należy jednak przesadzać w drugą stronę – jeśli na profilu marki pojawia się kilkanaście lub kilkadziesiąt postów dziennie, może to powodować irytację wśród użytkowników i cofnięcie polubienia.
- Brak odpowiedzi – nikt nie lubi czuć się ignorowany. Nie odpowiadając na komentarze, wywołania czy prywatne wiadomości w mediach społecznościowych, ciężko będzie zbudować zaangażowanie wśród użytkowników. Interakcja z fanami jest kluczowa, by stworzyć społeczność wokół marki.
- Zła strategia kryzysowa – kasowanie niepochlebnych komentarzy czy wdawanie się w publiczne pranie brudów pod postami raczej żadnej marce nie wyszło na dobre. Zwłaszcza w czasach, gdy każde tego typu potknięcie jest szeroko udostępniane i komentowane.
- Złe stosowanie hasztagów – system hasztagów pozwala podpiąć się pod dyskusję w popularnych tematach i zwiększyć zasięg postów. Problem polega na tym, że nieumiejętne korzystanie z hasztagów może przynieść więcej szkody niż pożytku.
- Ignorowanie potrzeb użytkowników mobilnych – znaczna większość osób przegląda media społecznościowe z użyciem smartfonów i innych urządzeń mobilnych. Jeśli publikowane materiały będą zawierały niewielkie elementy i będą niewyraźne, zniechęci to użytkownika do interakcji.
Czym jest audyt mediów społecznościowych?
Audyt social media to inaczej proces analizy wszystkich kanałów społecznościowych konkretnej marki, takich jak Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn. Usługa ta jest dedykowana firmom, które prowadzą już pewne działania w kanałach social media i zależy im na poprawie wyników. Audyt prowadzony jest przez doświadczonego specjalistę, który po kontroli tworzy raport, będący podsumowaniem jego obserwacji.
Dzięki niemu klient może dowiedzieć się, co należy zmienić, by poprawić wyniki z social mediów, a także dostanie pełną listę błędów i sugestii na temat komunikacji z użytkownikami oraz elementów wymagających modyfikacji. Pozna także cenne uwagi i wskazówki dotyczące analizy aktualnej sytuacji marki w mediach społecznościowych oraz dowie się, jak wypada na tle bezpośredniej konkurencji.
Co obejmuje kompleksowy audyt social media?
Kompleksowa analiza obejmuje wszystkie profile klienta w mediach społecznościowych. Specjalista bierze pod lupę mnóstwo elementów, taki jak:
- Zdefiniowanie grupy odbiorców
- Uzupełnienie profilu (czy informacje zawarte w profilu są prawidłowe i kompletne)
- Spójność działań w mediach społecznościowych z innymi obszarami marketingu (zarówno online, jak i offline)
- Powiązanie profili z identyfikacją wizualną firmy
- Weryfikację najbardziej i najmniej skutecznych postów i działań w historii prowadzenia profilu (w tym tych najchętniej udostępnianych)
- Wpływ działań w mediach społecznościowych na konwersję i wizerunek marki (ruch na stronie, efektywność)
- Informacje zwrotne od użytkowników
- Harmonogram i plan dodawania treści
- Sposób komunikacji z użytkownikami na różnych profilach
- Weryfikację akcji specjalnych, takich jak konkursy i promocje
Zalety audytu social media
Audyt mediów społecznościowych niesie za sobą wiele korzyści, zwłaszcza dla tych osób, które nie są zadowolone ze stanu swoich profili w social mediach, ale nie mają doświadczenia i nie wiedzą, w jaki sposób warto pokierować działania.
Dzięki audytowi zweryfikowane zostaną słabe i mocne strony dotychczasowej aktywności w mediach społecznościowych, a także odkryte błędy w komunikacji i przyczyny słabej konwersji z social media. Największym plusem będzie jednak zbiór wskazówek i propozycji działań, które pozwolą na zwiększenie zasięgu marki, poprawę skuteczności kampanii oraz dostosowanie harmonogramu i stylu komunikacji. Wdrożenie ich w życie przełoży się na zwiększenie ilości pozyskanych leadów i konwersji.
Grupy odbiorców i właściwa komunikacja
Język komunikacji powinien być dopasowany do potrzeb grupy docelowej. To, w jaki sposób prowadzisz swoje działania w social mediach, w dużej mierze zależy od tego, kim jest twój odbiorca.
Jeśli potencjalnym klientem są osoby w wieku 16-20 lat, język powinien być dostosowany do potrzeb nastolatków: bardziej rozrywkowy, prosty i łatwy do zrozumienia. Istotna jest także tematyka komunikacji. W takim wypadku nie warto odnosić się do spraw, o których osoby w tym wieku nie mają większego pojęcia i które ich nie interesują. Prędzej zaimponuje im odwołanie do najnowszej premiery Netflixa niż do przemówienia premiera na temat sytuacji gospodarczej w Polsce.
Z kolei, gdy do grupy docelowej należą osoby w średnim wieku, które interesują się bardziej poważną tematyką, komunikacja powinna być prowadzona w sposób konkretny i stonowany. Nie oznacza to jednak, że nie można pozwolić sobie na wpisy z przymrużeniem oka – wszystko zależy jednak od tego, kim tak naprawdę są twoi potencjalni klienci.
Publikacja różnorodnych treści w poszczególnych kanałach
Oprócz grupy docelowej liczy się również rodzaj medium, w którym prowadzona jest komunikacja. Każdy portal ma swój specyficzny język i styl, dlatego strategia publikacji treści powinna być dostosowana do obowiązujących na platformie zasad.
O ile fanpage na Facebooku jest stosunkowo uniwersalnym miejscem i można pozwolić sobie na wykorzystywanie różnych rodzajów treści, takich jak wpisy tekstowe, linki do bloga, zdjęcia, filmy czy nawet ankiety, o tyle w innych mediach warto postawić na konkretny typ komunikacji.
Użytkownicy Instagrama cenią sobie estetykę i atrakcyjny wygląd, dlatego publikowane zdjęcia powinny być dobrej jakości i skomponowane w taki sposób, by przedstawić wizualne atuty produktów w lajfstajlowym kontekście. Z kolei korzystając z Instastories warto zadbać o naturalność i spontaniczność.
Twitter jest medium bardziej profesjonalnym, bazującym na rzetelności przekazywanych informacji. Sposób komunikacji powinien więc opierać się na reagowaniu na popularne w danej chwili wydarzenia i real-time marketing.
W przypadku konta na LinkedIn warto zadbać o wpisy przedstawiające przedsiębiorstwo z dobrej strony. Tu powinno chwalić się osiągnięciami oraz publikować newsy branżowe. Na koncie firmowym warto przeplatać udostępniane wpisy pracowników z postami firmy, dzięki czemu pracownicy staną się ambasadorami marki.
Jak powinna wyglądać prawidłowa komunikacja?
Oprócz konieczności dopasowania języka do kanału komunikacji i grupy odbiorców, ważne jest także zaplanowanie strategii działań w mediach społecznościowych. Dzięki audytowi można dowiedzieć się, jak prawidłowo stworzyć harmonogram publikacji, a także jak przygotować materiały fotograficzne i wideo, by zainteresować użytkownika.
Ważne są także elementy, które mają za zadanie zaskoczyć odbiorcę i wywołać interakcję. Wpisy powinny być tworzone w taki sposób, by zachęcać do dyskusji. Nie należy także unikać ankiet, głosowań, czy pytania o zdanie w różnych kwestiach. To pomaga zaktywizować użytkownika i poprawia wizerunek marki.
Mierzenie efektywności działań
Bardzo ważnym elementem prowadzenia działań w mediach społecznościowych jest wdrożenie odpowiedniej analityki. Bez tego klient nie będzie miał pojęcia, czy jego komunikacja faktycznie jest efektywna oraz czy udaje mu się dotrzeć do osób z grupy docelowej. W tym celu potrzebny jest między innymi dostęp do Google Analytics i Facebook Pixel. Z ich pomocą można monitorować wskaźniki i zdarzenia na stronie, a także porównać ich skuteczność z innymi kanałami. To daje możliwość modyfikowania działań w zależności od wyników oraz szybkiej reakcji na powstające problemy.
Narzędzia wspierające social media
Oprócz tego warto na stałe korzystać z narzędzi, które wspierają pracę w obrębie social mediów. Jednym z nich jest Brand24, dzięki któremu można przeanalizować, w kontekście jakich słów kluczowych pojawiają się wpisy na temat konkretnej marki na Facebooku i Instagramie. To pomoże lepiej zrozumieć odbiorców i dostosować komunikację do ich potrzeb. Z pomocą tego programu można również sprawdzić działania konkurencji, dzięki czemu łatwiej będzie zaplanować strategię na najbliższy czas.
Innym narzędziem wspierającym social media jest Sotrender, z którego pomocą można ocenić kompletność profili na Facebooku, Instagramie czy Twitterze. Warto sprawdzić, czy profil marki jest odpowiednio uzupełniony i czy nie warto zmienić pewnych szczegółów, które mogą wpłynąć na lepsze zasięgi.