gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Usługi

Animacje i multimedia

Przeglądając media społecznościowe lub surfując po internecie, z pewnością zwróciłeś uwagę na to, że grafiki i animacje znacznie bardziej przykuwają twoją uwagę niż zwykły tekst. Ruszające się obrazki są doskonałym sposobem na przedstawienie swojej oferty, bez konieczności organizowania planu filmowego. Jak wykorzystać animacje reklamowe i dlaczego warto to zrobić?

Promowanie marki poprzez filmy – co to jest animacja reklamowa?

Animacje reklamowe to rodzaj marketingu wizualnego opierającego się na przedmiotach poruszanych na ekranie. Ruch sprawia, że użytkownicy zwracają na nie uwagę, a krótki filmik stworzony z ruszających się animacji zatrzymuje ich na dłużej i zachęca do sprawdzenia.

Animacje mają za zadanie opowiedzieć ciekawą historię i przeprowadzić odbiorcę przez opowiadanie (storytelling). To doskonały sposób, by zainteresować użytkownika konkretnym produktem, ofertą sklepu czy w ciekawy sposób zaprezentowaną usługą. Animacje różnią się między sobą stopniem zaawansowania, przeznaczeniem, a także formatem (animacja 2D lub 3D).

Kiedy tworzyć animacje reklamowe?

Animacje reklamowe to doskonałe rozwiązanie dla niemal każdego przedsiębiorcy. To świetny sposób, by zaprezentować nowy produkt lub usługę, a także by wyjaśnić pewne rzeczy i zjawiska lub opowiedzieć jakąś inspirującą historię. Animowane reklamy często przedstawiają opowieść jakiegoś bohatera i angażują widza w to, co dzieje się na ekranie. Nierzadko tworzy się również animacje intro, które mają na celu uatrakcyjnić przekaz i przyciągnąć uwagę klienta, zwiększając rozpoznawalność marki.

Warto pamiętać, że animacja trafia do określonej grupy docelowej. Najlepiej wykorzystać ją w kampanii skierowanej do ludzi młodych, zwłaszcza jeśli masz zamiar przedstawić pewne skomplikowane kwestie w prosty, przystępny dla odbiorcy sposób. To jednak nie oznacza, że animacje nie trafią do przedstawicieli innego targetu. Przykładem mogą być na przykład animacje świąteczne, które cieszą się popularnością również wśród osób starszych.

Stworzenie czegoś nowego za pomocą animacji

Najważniejszym elementem każdego wideo są emocje. Tworząc animacje do filmów, można przenieść na ekran nawet najbardziej skomplikowane przeżycia i stworzyć coś całkowicie nowego i zaskakującego. Świat animacji pozwala przesunąć granice tego, co nie jest możliwe w realnym życiu, dzięki czemu wpływa pozytywnie na ludzką wyobraźnię.

Możesz pokazać, jak urządzenie działa wewnątrz, zobrazować dokładny proces korzystania z narzędzia czy pokazać jak zachodzą procesy chemiczne i fizyczne. Ogranicza cię jedynie własna kreatywność! Co więcej, animacja ma tę przewagę nad innymi technikami filmowymi, że można ją dowolnie edytować i wprowadzać zmiany, gdy już jest gotowa. Nie wymaga to organizowania planu filmowego i rozpoczynania pracy od zera — dzięki temu możesz dodać nowe elementy i w ten sposób odświeżyć starą kreację.

Co najczęściej przedstawiają animacje komputerowe?

Wszystko zależy od tego, jaki jest cel tworzenia animacji. W reklamie animowanej często wykorzystuje się wizerunki zwierząt lub „ożywia” przedmioty użytku codziennego. Animacje 2D najczęściej opierają się na prostych elementach graficznych, podczas gdy animacje 3D bardziej skupiają się na realistycznych efektach i przedstawieniu elementów procesu lub atrakcyjnej prezentacji cech produktów, których nie da się ukazać za pomocą zwykłych filmów lub zdjęć.

Jak wygląda produkcja animacji?

Na początku, jak w przypadku każdego projektu, powstaje ogólna koncepcja animacji. Twórca omawia z klientem wstępne pomysły, a także dyskutuje na temat techniki wykonania oraz budżetu na stworzenie animacji. W zależności od wybranej technologii cena za wykonanie może znacząco się różnić. Najtańszym rozwiązaniem są usługi 2D, które opierają się na zmontowanych grafikach lub fotografiach.

Cena rośnie wraz ze skomplikowaniem projektu: im więcej szczegółów oraz ruchomych elementów, tym będzie ona wyższa. Zwłaszcza jeśli zamiast korzystania z gotowych szablonów, trzeba zaprojektować postacie i części grafiki od zera. Najdroższe jest oczywiście tworzenie animacji o wysokim poziomie zaawansowania w trzech wymiarach.

Gdy już ustalony zostanie budżet i powstanie wstępna koncepcja, tworzony jest scenariusz. Dzięki temu jeszcze przed przystąpieniem do pracy będziesz mógł zapoznać się z zamysłem i wprowadzić odpowiednie poprawki już na tym etapie. Po akceptacji scenariusza tworzone są storyboardy, będące cenną wskazówką dla osób pracujących przy animacji. Następnie grafik i montażysta tworzy animację i prezentuje efekt końcowy.

Rodzaje animacji reklamowych

Istnieje kilka typów filmów animowanych, które mogą opierać się na różnorodnych stylach. Każdy z rodzajów animacji tworzony jest w inny sposób. Czym różnią się od siebie poszczególne typy animacji?

Animacje screencast

To zdecydowanie najprostsza technika tworzenia animacji. Polega na przechwytywaniu obrazu z ekranu smartfona lub komputera i prezentowaniu sposobu wykonania jakiegoś zadania lub instrukcji użytkowania programu. Rzadko kiedy tego typu animacje pełnią funkcję typowo marketingową. Często jest to dobre rozwiązanie dla osób, które posiadają niski budżet, a zależy im na tym, by w jakiś sposób objaśnić sposób działania produktu. Przeważnie animacje screencast są dłuższe, ponieważ wyjaśnienie problemu trwa nieco więcej czasu.

Animacje rysunkowe

Nazywane także cartoon animation, większości odbiorców kojarzą się z animowanymi bajkami. Doskonale sprawdzają się w kampaniach reklamowych skierowanych do konsumentów, dzięki humorystycznemu przedstawieniu postaci, które od razu wzbudzają sympatię u widza. Ten typ animacji jest jednym z najpopularniejszych, pozwala na szybkie wyjaśnienie zagadnienia oraz wspiera kampanię wizerunkową marki dzięki oparciu się na konkretnej kolorystyce i bohaterach powiązanych z marką.

Animacje tablicowe

Animacje typu whiteboard sprawiają wrażenie, jakby akcja działa się na żywo. Nazwa pochodzi od filmów, w których artysta na bieżąco rysował poszczególne elementy na białej tablicy. Dziś tego typu animacje powstają cyfrowo i służą przekazaniu ważnych informacji w nieskomplikowany, przystępny dla widza sposób.

Połączenie aktorów z motion graphics

Ostatni rodzaj to animacje motion graphics połączone z grą prawdziwych aktorów. Synteza dwóch stylów pozwala wyciągnąć z nich to, co najlepsze. Aktor podtrzymuje bezpośredni kontakt z widzami, a jednocześnie obok pojawiają się proste grafiki, które obrazują to, o czym opowiada i w dynamiczny sposób wzmacniają cały przekaz.